Aivara Eipura (viņš arī Eduards Aivars) pirmajam īsprozas krājumam „Minimas jeb Vienā istabā ar Antonu Vēbernu” (2008) beidzot piepulcējies otrs – „Minimas jeb Zemestrīce zābakā” (Dienas Grāmata, 2013). Ilgi gaidīts!

Jau 2010. gadā, sarunā Zemgales Ziņās A. Eipurs atklāj, ka strādā gan pie sava pirmā romāna tapšanas (tā pagaidu nosaukums esot „Lubene 2009), gan jauna minimu krājuma:Rakstot pirmo grāmatu, sapratu, ka man šis žanrs padodas, arī apjoms ir ļoti parocīgs,kaulus nelauzīs. Situācijas uzrodas pašas, atliek tikai pierakstīt. Ar to arī minimu tapšana atšķiras no romāna rakstīšanas, kas vairāk ir tādaklinšu bluķa velšana. Var jau situāciju epizodi ielikt romānā, bet brīžiem šķiet, ka minima patstāvīga vienība nostrādā labāk.

Aivars Eipurs (1956) raksta un publicē sarakstīto kopš 1985. gada un ir pavisam 8 dzejas krājumu autors:Dejas(1991),Ainava kliedz(1996),(1996),Vasaras sniegs(1999),Es pagāju(2001),Jauns medus(2006),Sāras mīlestība(2008),Sakvojāžs(2011). Kopš 2006. gada gan periodiskajos izdevumos, gan kopkrājumos publicējis dažādus īsprozas darbusstāstus, esejas, arī pašradītā minimu žanra darbus. Uz grāmatasMinimas jeb vienā istabā ar Antonu Vēbernuaizmugurējā vāka autors ar pirmatklājēja pašapmierinātību, taču bez lielības, paskaidro:Es radīju minimu literāru žanru, jo tādi apzīmējumi refleksija, miniatūra vai maksima derēja tikai dažos gadījumos. Minimas ir sadzīviskas, te valda nevis doma, bet notikumi un izdoma. Šeit es rādu publikai nejaušu savas sirds portretu [..].Lai gan A. Eipura sniegtajam minimas žanra skaidrojumam piemīt zināms metaforiskums, abos krājumos lasāmajiem, formas ziņā anekdotēm līdzīgajiem fragmentiem (arī minimas var definēt par īsiem kāda jocīga notikuma atstāstiem, kuros lielākoties darbojas sabiedrībā zināmas vai autoram svarīgas personas) raksturīga arī metonīmija. Minimas nesavienojas īstos stāstos, tikai dažviet kādai no tām seko turpinājums, tāpēc apbrīnojami, katrā minimā (tik lakoniskā tekstā!) parādās paša autora vai viņa radītā varoņa vaibsts.

Sensenā sarunā ar Gunti Bereli A. Eipurs atzīstas:[..] es jaucu tēla un autora attiecības. Es faktiski darbojos tēls, un brīžiem ir ļoti grūti kļūt par autoru.Rakstnieka biogrāfijas pārzinātājs un daiļrades cienītājs noteikti nepalaidīs garām A. Eipura un viņa radītāMinimuvaroņa pārsteidzošo līdzību it visā, tāpēc autora izvēledot grāmatas varonim savu vārdu un uzvārdunepārsteidz. Rakstnieks necenšas izlikties labāks, kārtīgāks, tievāks, stilīgāks, tāpēc ironiski dēvē sevi parsimtkilogramīgo latviešu goliātuun sievišķīgā manierē atzīstas:No mugurpuses man patīk kājas, bet rumpis nav tik izteiksmīgs, to varētu vēlēties labāku. Liekas, ka esmu sastellēts no diviem cilvēkiem.Un vēlMinimuAivars ir mūsdienu rakstniekam neraksturīgi kautrīgsSalamana Rušdi romānu viņš sāk lasīt no piecdesmitās lappuses (kaut neērti pretimsēdētājam izrādīt, ka [..]Niknumsvēl nav mani pārņēmis) un kautrējas uz ielas fotografēt vecus cilvēkus ar sunīšiem, arī cieš no netipiskas alerģijaspret plauktos gadiem stāvējušu avīžu vai grāmatu papīruun jūtas neērti, kad svētku dienās sabiedriskajā transportā jābrauc bez biļetes.

Minimās jeb Zemestrīcē zābakā” manāmas 3 galvenās darbības vietas: Jelgava (pilsēta, kurā rakstnieks dzīvo),ūdensgalvaRīga (pilsēta, kurā rakstnieks strādā un bieži apgrozās literāru vajadzību dēļ) un Itālija jebzābaks, uz kuru rakstnieks aizbraucis ekskursijā un tur piedzīvo trešo zemestrīci savā mūžā. Lai gan krājumā nav fiksēti konkrēti datumi un laiks, to iespējams uztvert savdabīgu, lai arī hronoloģiski haotisku dienasgrāmatu, kurā autors labprāt dalās ar lasītāju savās atmiņās, vērojumos, neparastākajos piedzīvojumos un fantāzijās, atklājot lasītājam tādas savas personības iezīmes, par kurām visticamāk nenojauš pat viņa tuvākie draugi. TomērZemestrīcē zābakā(salīdzinot ar pirmo minimu krājumu) A. Eipurs mazāk runā par sevi, vairāk par citiem. Šeit ir stīvā Emīlijas mamma, kas vienmēr ģērbusies mētelītī un rokā tur mazu somiņu,sajūsminātāspeķa pārdevēja noELVI, rupjais krievs kafejnīcā ar sarkanu uzrakstu uz jakas – „P A G A N I N I,kojiniekaJura kauslīgā sieva Robežstabs un daudzi citi kolorīti un atmiņā spēcīgi paliekoši tēli, arī neskaitāmas alūzijas un reminiscences par sabiedrībā zināmiem cilvēkiem un aktuāliem notikumiem.

Viena no pārsteidzošākajām grāmatas iezīmēm – „MinimuAivars beidzot ir kļuvis monogāms! ViscaurZemestrīcei zābakāfigurē viena un pati sieviete jeb draudzene, tātad arī viens un tas patsPateicības pauguriņš(krājumaseksīgākāminima lasāma 28. lappusē!). Mazliet žēl, ka otrajā krājumā nav ne miņas no tās Henrija Činaska (amerikāņu rakstnieka Čārlza Bukovska alter ego) latviskās reinkarnācijas, kas izteikti dominējaMinimās jeb Vienā istabā ar Antonu Vēbernuun kur dažādas tuvības pakāpes sakari ar sievietēm tika fiksēti teju katrā otrajā minimāpašmāju literatūrā šādas komiskā veidā pasniegtas intimitātes tiešām trūkst.Zemestrīcē zābakāautors tuvības vietā labprātāk atklāj savu sajūsmu, kas pārņem, uzzinot par minimu pirmā krājuma iznākšanu Braila rakstā, izstāsta pārīti dzīvespriecīgu atgadījumu, kas saistīti ar sajauktiem kaķu dzimumiem, un svarīgākos piedzīvojumus no ekskursijas uzzābakumin nobīšanos no pāvestu skulptūrām, gides roku fotografēšanu un bikšu kabatā izkusušo sviestu.

Minimas jeb Zemestrīce zābakānoteikti nav grāmata masām. Īpaši konservatīvajiem lasītājiem, kas no katras grāmatas cer gūt vienīgi intelektuālo un māksliniecisko baudījumu, nevis vienkārši labu pēcgaršutiem vispār teikšunepērciet! A. Eipura īsproza izglīto pa savam, un to vienā no pēdējām krājuma minimām apliecina arī pats autors:Šajā grāmatā pats nevaru sameklēt nekādas lielās gudrības, lai gan ārpus rakstīšanas arī es nereti mēdzu kavēties dziļās (?) intelektuālās pārdomās. Taču mani neatstāj pārliecība, ka arī no savas un citu muļķības var daudz mācīties.” 

Share