No 22. februāra līdz 5. martam Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija piedzīvoja Mūsdienu mūzikas festivālu "deciBels". Tas notika jau piekto gadu pēc kārtas un, kā ierasts, klausītājus ieveda plašā mūzikas pasaulē ar improvizāciju, Latvijas un ārzemju mākslinieku virtuozitāti, klasikas un laikmetīguma savijumu vienā skanējumā.

Festivālam sākoties, JVLMA džeza un etnomuzikoloģijas nodaļu studenti saņēma uzdevumu sagatavot muzikālu programmu noslēguma koncertam "Ethno+Jazz", un 2. marta vakarā Rīgas Mākslas telpa pildījās ļaudīm, kas bija ieradušies šo veikumu klausīt savām ausīm. Etnodžeza koncerts ir ierasta festivāla tradīcija, kas sapludina kopā abus mūzikas žanrus, rodot jaunu skanējumu vai sniedzot jaunu elpu muzikālajam materiālam. Tieši jaunas elpas rašana bijis organizatoru mērķis, koncertu liekot zem arhīvu zīmes. Papildus limitētajam laikam jaunie mūziķi uzdevuma veikšanai no pasniedzējiem saņēma vēl vienu nosacījumu – izmantot Latviešu folkloras krātuves digitālo arhīvu "Garamantas.lv" un Latvijas Nacionālās digitālās bibliotēkas "Bellacord" ierakstu kolekciju.

Nedēļa pagājusi, studentiem sadaloties trijās "kombo" grupās, kas arī iezīmē "Ethno+Jazz" koncerta trīsdaļīgo struktūru, un radītās kompozīcijas var sākt publisku skanisko dzīvi. Pirmos klausītāji izdzird kādas tautasdziesmas ieraksta sprakšķus. Pēc pāris taktīm teicēja balss tiek iekļauta bungu ritmā, atgādinot igauņu "Trad.Attack!" ierakstus, un arhivētais savijas ar mūsdienīgo, izšaujot korķi koncerta sākumam.

Visās trijās koncerta programmās dzirdamās kompozīcijas aizved ceļojumā, kam pamatā ir latviešu un arī citu etnosu tautasdziesmu fragmenti, pamazām apaugot ar džeza improvizācijām. Tradicionālais un džezs savā starpā itin kā cīnās par virsroku, tautasdziesmu elementiem te ienirstot, te atkal uzpeldot starp saksofona vai perkusiju solo taktīm. Šie studenti veiksmīgi pierāda, ka žanru atšķirības viena otrai netraucē, izvēlētās arhīvu vienības veiksmīgi iepludinot kopējā skaņas ainavā. No tradicionālā mantojuma izmantoti arī vairāki tautas mūzikas instrumenti – kokle, vargāns, cimbole u. c. Šķiet, pirmā reize, kad gadījies piedzīvot cimboles solo. Pārsteidzoši, cik organiski tas iekļaujas kopējā ansamblī.

"Ethno+Jazz" vokālu pārliecinoši pārstāv etnomuzikoloģijas un džeza studentes, ziedu vainagiem rotājušās, arvien ieņemot skatuves priekšplānu. Liegi braukājot pa pustoņiem, dažubrīd līdz skatītāju rindām aizvadīts tāds kā šaubīgums vai pat pievilcīga nedrošība, kas pazūd, skaņajās balsīs atmostoties latgaliešu tautasdziesmu tekstiem. Dažādo mūzikas instrumentu skaņas savijas, saplūst, kāpj uz augšu un krītas, līdz beidzot izšķīst, pa virsu pārlīstot spēcīgiem vokāliem "Rotā, rotā". Un meitenes dzied par precēšanos vai puiša bagātību.

Starp koncerta daļām klausītāji tika iepazīstināti ar digitālajiem arhīviem, kuros atrodamais noderējis kompozīciju radīšanā, un aicināti arī pašiem tos kaut nedaudz izpētīt. Latviešu folkloras krātuves portālā "Garamantas.lv" atrodami audioieraksti no dažādiem lauka pētījumiem gandrīz simts gadu intervālā, savukārt LNB digitālais arhīvs "Audio.lnb.lv" sniedz iespēju ielūkoties unikālā kolekcijā, kuras pamatā ir "Bellacord Electro" skaņuplates. Kolekcija atspoguļo 20. gs. pirmās puses Latvijas mūzikas dažādību fokstrotos, maršos, tango ritmos un arī tautas melodijās.

Šis koncerts nenoliedzami ir pierādījums tam, ka žanru sapludināšanai nav robežu, un tradicionālā mūzika šādai eksperimentēšanai labi pakļaujas. Nākotnes eksperimentos interesanti gan būtu vērot kādu klasiskas džeza tēmas apdarināšanu etnomūzikas stilā, jo līdz šim vismaz "Ethno+Jazz" prezentētais ļāvis pieredzēt skaņudarbus, kas sakņojas tradicionālākajā un apaug ar mūsdienīgāko. Jādomā, ka izpildītās kompozīcijas arī spoguļo JVLMA studentu izpratni par arhīvu vienībām, kā arī etno un džeza mūziku šodienas pasaulē, kurā tai pavisam noteikti ir sava vieta.

Dalīties