Visneparedzamākās sekas ir tieši nominācijai DEBIJA, jo tā var tikt ikvienam no 2012. gadā pamanītajiem pasaules, kultūras vai paša dzīļu apceļotājiem. Lai kuram šī "zaļā gaisma" būtu iedegta, nākamgad gaidīsim visus lielāka svara kategorijā, lai būtu, ko kritizēt.

+

Gaismas apstākļi” izceļas ar smalku pasaules vērojumu, kas, pāraugot asociatīvos sajūtu momentos, veido dzejas plašumu, kurā autors maigi pieskaras vispārcilvēciskajam, to atklājot caur personisko pārdzīvojumu. Šī neierobežotā laika un telpas izjūta kļūst par T. Treiberga liriskā varoņa galveno iezīmi – pasaules brīvības elpa ir nevis haotiska klejošana pa vecās pasaules zīmēm, bet gan cilvēka dabiskais stāvoklis, ko raksturo smeldzīgas ilgas pēc miera. Neskatoties uz to, ka nedaudz rezignētā, tomēr gaišā dzejas atmosfēra ir aktuāla visa krājuma garumā, autora balss nekļūst vienveidīga; lasītājs sastopas gan ar nedaudz sentimentāliem atmiņu uzplaiksnījumiem, gan arī ar gluži sadzīviskām šodienas reālijām. Klusinātais vides tvērums lieliski sasaistās arī ar kompakto dzejas formu, kuras sintaktiski lauztās rindas pastiprina T. Treiberga dzejas polifoniju, un, lai arī „Gaismas apstākļi” bieži tiek salīdzināti ar autora laikabiedru dzejas rokrakstu, var droši apgalvot, ka plašais pasaules skatījums un liriskā varoņa daudzbalsība, kas piemīt T. Treiberga dzejai, norāda uz stabilu un patstāvīgu poētisko procesu.

-

Izteiksmes stilam ir raksturīga arī asociatīva tēlu sistēma, starp elementiem veidojot brīvus laukumus, kas tiek atstāti lasītāja rīcībā. Tas akcentē dzejā tik svarīgo brīvības izjūtu, tomēr vietām rodas iespaids, ka šie trauslie apziņas pavedieni kļūst pārāk izplūduši un vairs organiski nesaistās kopā. Šī paša iemesla dēļ atsevišķi dzejoļi zaudē savu emocionālo spriegumu, kā rezultātā lasītājam tiek apgrūtināta spēja iesaistīties autora radītajā pasaulē. Tāpat arī uzmanību var pievērst krājuma kompozicionālajai attīstībai, jo rodas iespaids, ka izdevumam trūkst iekšēja sistemātiskuma, skeleta, kas koncentrēti atklātu tā virzību un pamatotu daudzveidīgo skanējumu.

 

Plašāka recenzija:

Pilsētas apmeklē atbraucējus

Dalīties